Frandse

Tanker og atter tanker om det at være barnløs og så lidt om mig

onsdag, juli 13, 2005

Mor på 5 dage

I går gik jeg lidt i panik.
Når vi bliver godkendt til et dansk barn, så vil vi på et ubestemt tidspunkt modtage en telefonsamtale, hvor vi for besked om at der er barn til os. Der efter er det så at køre af sted til stedet hvor barnet er. Så har man 5 dage på børnehjemmet til at lære barnet at kende og der efter får man barnet med hjem. Og så er det værsgo at være familie. Helt ærligt – hvor er det lige man skal finde forældre følelserne på 5 dage? Jeg mener, indtil den opringning har man jo levet som om intet skulle ske, for ved adoption af barn fra Danmark er intet jo sikkert. Og jeg syntes det er for tidligt at begyndte at købe ind til et barn i huset, hvis man skal igennem hele møllen til et barn fra udlandet.
Grunden til denne panik er at jeg i går var med min dejlig veninde ude og shoppe – hun shoppede og jeg legede adaptiv mor. Og jo hendes søn var dejligt og det var en meget realistisk situation. Der er altså flere ting til denne panik:

I Hvordan finder vi forældre følelserne frem på 5 dage
II Hvordan klare vi alle indkøb, så hjemme bliver klart
III Hvordan med arbejde – lige nu er det ikke et problem, men det kan det blive

Lige pludselig er jeg så glad for at jeg er vant til at passe børn. Jeg blev moster da jeg var 14 år, begyndte at passe en handicappede pige 2-3 dage om ugen da jeg var 14½ og sener hen hendes søster. Har arbejde i en institution for handicappede børn i 1½år. Så erfaringen med børn den er der – men jeg har jo aldrig haft hele ansvaret. Det har jo aldrig været mit barn.
Håber virkelig det er en god sagsbehandler vi får, så vi kan få talt alle de her ting igennem.

4 Comments:

At 1:51 PM, Anonymous Anonym said...

I Forældrefølelsen kommer formodentligt ikke med det samme. Men bare rolig I vokser sammen med barnet. Der også mange kvinder med biologiske børn som ikke føler moderfølelsen fra starten af. Til at begynde med drejer det sig jo mest af alt om at tage sig af - spørge for mad og søvn. Kærligheden skal nok vokse med tiden. Du skal give dig selv og barnet plads til at lære hinanden at kende først.

II. Det med indkøbene aner jeg ikke. Når man står på venteliste til et udenlandsk barn får man som regel en del mere tid at løbe på. Jeg foreslår at du tager i babysam eller sådan et sted og forelægger dem problemet og hører om du kan bestille basis tingene og så komme og hente dem, når barnet er der. Alternativt må du alliere dig med en veninde, mor eller søster, der kan gå i byen med en præcis indkøbsliste.

III Arbejde... du bliver nødt til at fortælle din arbejdsplads, at du står på venteliste til et dansk barn og at det kan ske når som helst. Problemet er at man ikke er så godt beskyttet mod fyring, som man er når man er gravid. Tag evt kontakt til 'Adoption og samfund' om det juridiske.

Held og lykke, Anne. Jeg håber fandme at I bliver at af de heldige par der får et af de danske børn.

Du kan evt. gå på biblioteket og låne nogen af de bøger der findes om private adoptionsberetninger - nogen af dem er ekstremt ærlige og meget lære rige.

 
At 11:59 AM, Blogger Amocca said...

Er enig med Rikke i, at forældrefølelsen nok skal komme lige så stille, når du og barnet lærer hinanden at kende...

jeg ved ikke ret meget om nogle af de andre dilemmaer - men synes at Rikke har nogle gode forslag :-)

amocca - efteraber *hehe*

 
At 9:35 AM, Blogger Mette said...

Lige en lille rettelse til Rikkes kommentar - når du har fortalt din arbejdsgiver - SKRIFTLIGT med kopi til dig - at du er i gang med at adoptere og når som helst kan få et barn, så er du ligestillet med en gravid medarbejder - dvs. de har svært ved at fyre dig!
Så få det lige sagt! (og i øvrigt tillykke med at I er i gang med at adoptere - er det ikke dejligt at lægge behandlingshelvedet bag sig?)

 
At 11:35 AM, Anonymous Anonym said...

Kære Mette og Anne

Det med fyring og bevisbyrde er en sag som Adoption og samfund kører med familieministeren. Se her:http://www.adoption.dk/aogs_politik/omvendt_bevisbyrde.htm

 

Send en kommentar

<< Home